Friday, April 30, 2010

اولین زنی که در ایران حجاب را برداشت

فاطمه زرین تاج ملقب به طاهره قرةالعین بود. او در سال ۱۲۲۸ متولد شد.از روایتهایی که در باره سیمای طاهره گفته و شنیده شده؛ میشود دریافت که او زنی زیبارو بوده است. با توجه به فضیلت، علم و هوشیاری طاهره، ناصرالدین شاه دلباخته او شده و از وی خواستگاری میکند.
طاهره پیشنهاد ناصرالدین شاه را رد کرده و نمیپذیرد که از افکار و عقاید آزاداندیشانه اش دست بشوید و به ملکه دربار مبدل شده و راه به حرمسرای پادشاهی ببرد.
بر اساس اسناد برجای مانده، طاهره نه تنها اشعار و نثر استادانهای داشت؛ بلکه در نظریه پردازی سیاسی نیز از پیشتازان بوده است. او در سال ۱۸۴۸ میلادی، از حقوق برابر زنان و مردان سخن میگوید. حجاب از سر برداشته و اقدام به کشف حجاب میکند! به همین دلیل محمود خان کلانتر تهران برای او زندانی در قلعه طبرسی که واقع شده در کاخ طبرسی بود ساخت و به مدت یک سال او را در حبس نگاه داشت.
کلانتر زندانبان از او خواست که اظهار ندامت بکند و سپس او را تهدید به مرگ نمود. طاهره میگوید: “میتوانید بزودی، هر گاه که اراده کردید، مرا به قتل برسانید. اما جلوی پیشرفت و مبارزه زنان برای آزادی را که روزگارش بزودی خواهد رسید، نمیتوانید بگیرید" با آگاهی و آمادگی کامل از قبول پیشنهادات امتناع کرده و سرانجام به فرمان ناصرالدین شاه قاجار وقتی که ۳۶ سال داشت به قتل رسید. او را با روسری که بر سر مینهاد خفه کردند و سپس جنازه اش را در چاهی انداختند که توسط مردم پیدا و شناسایی گردید.

No comments: